Kirkkaan kalvomuovin astiakeräys tarjolla nyt Mikkelin, Ristiinan, Juvan ja Sulkavan alueiden yrityksille.

Pyrimme laajentamaan palvelua mahdollisimman pian myös muille toiminta-alueillemme.

Toteutimme alkuvuoden 2022 aikana kirkkaan kalvomuovin astiakeräyksen pilottihankkeen yhteistyö-yritysten kanssa. Palaute pilotista oli positiivista ja selkeä tarve ja tilaus palvelulle myös yritysten suunnasta on kierrätysasteen noston ja hiilijalanjäljen laskemisen suhteen. Myös uusi jätelaki velvoittaa ja kannustaa yrityksiä kierrätysasteen nostoon, joka on myös lakimuutoksen iso tavoite.

Suurin osa yrityksissä kertyvästä kalvomuovista on yleisesti ottaen kirkasta tai läpikuultava ja tämän vuoksi erilliskeräyksemme kohdistuu laadultaan kirkkaaseen ja läpikuultavaan kalvomuoviin.

Miten kalvomuovia hyödynnetään ja kierrättämisen ympäristövaikutukset?

Polyeteeni (PE) on eniten käytetty muovilaji sen ominaisuuksien vuoksi; kemikaalikestävyys, vähäinen reagointi muihin aineisiin, sitkeys, joustavuus ja keveys. Tästä syystä sitä kierrättämällä ja uusiokäyttämällä voidaan vähentää merkittävästi neitseellisen muovin valmistamista ja siitä syntyviä ympäristövaikutuksia. Polyeteenistä valmistettu kalvomuovi (PE-LD) on käytetyin muovilaatu pakkauskalvoissa.

Ominaisuuksiltaan se on helposti uusiokäytettävissä oleva muovilaatu ja tästä syystä erinomainen kierrätysmateriaali. Kalvomuovia hyödynnetään pääosin muoviteollisuuden uusioraaka-aineena, kuten useimpia muitakin muovilaatuja. Meidän keräämä kalvomuovi päätyy Encore Ympäristöpalvelut Oy:n materiaalikäsittelyyn ja sitä kautta eteenpäin kierrätysmateriaaliketjussa.

Keräyksen kustannus- ja ympäristövaikutukset yrityksen jätehuoltoon.

Keräämme toistaiseksi muovit samassa yhteydessä pahvi- ja kartonkijätteen kanssa samaan kuormaan, joten kuljetusten osalta lisää päästöjä ei juurikaan synny.

No, miksi siis erillinen astia kalvomuoville?

Volyymien kasvaessa materiaalin jatkokäsittelyn kannalta järkevämpää kerätä materiaali jossain kohtaa omana jakeenaan, tästä syystä erillinen astia.

Yrityksen jätehuoltoon erilliskeräyksellä on mm. seuraavat vaikutukset;

• Yrityksen jätteiden hyötykäyttöaste nousee
  • Poltettavaksi päätyvän jätteen määrä laskee ja näin ollen yrityksen jätehuollon hiilijalanjälki pienenee.
  • Riippuen kalvomuovin määrästä seka- tai energiajätteen seassa, on jätehuoltokuluja mahdollisuus alentaa harventamalla ko. jäteastioiden tyhjennysväliä.

Miten tunnistat ja lajittelet kirkkaan kalvomuovin?

Kirkas kalvomuovi on kirkasta – läpinäkyvää tai läpikuultavaa – väritöntä pehmeää muokattavissa olevaa muovia. Yleisimpiä kalvomuovituotteita ovat:

• kutistemuovit kuormalavoille pakattujen tuotteiden ympärillä
  • lavahuput kuormalavoille pakattujen tuotteiden ympärillä/päällä
  • kuplamuovit pakkausten sisällä
  • sisäsäkit pakkausten sisällä
  • suojakalvot tuotteiden pinnoilla

Jos yrityksessänne kertyy paljon kirkasta kalvomuovia, suosittelemme sen erilliskeräystä.

Otattehan yhteyttä yritysmyyntiimme palvelun tilaamista tai lisätietoja varten;

Joni Hölttä / myynti- ja markkinointikoordinaattori

joni.holtta@rl-palvelut.fi